Obowiązek segregacji odpadów komunalnych

Wójt Gminy Firlej, informuje że zgodnie z art. 4d ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399) wytwórcy odpadów komunalnych są obowiązani do selektywnego zbierania wytworzonych przez siebie odpadów komunalnych.

Warto zaznaczyć, że w przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmiot odbierający odpady komunalne przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i powiadamia o tym wójta, burmistrza lub prezydenta miasta oraz właściciela nieruchomości. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta na podstawie powiadomienia, wszczyna postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące, w których nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, stosując wysokość stawki opłaty podwyższonej – art. 6ka ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

W przypadku właściciela nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, który nie wypełnia obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych ustalona się podwyższona stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowiącą dwukrotność ryczałtowej stawki opłaty.

Obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości, uznaje się za spełniony, gdy właściciel selektywnie zbiera i gromadzi w osobnych pojemnikach lub workach, usytuowanych na terenie swojej nieruchomości i przekazuje do odbioru podmiotowi odbierającemu odpady, następujące frakcje:

  • papier,
  • szkło,
  • metale i tworzywa sztuczne,
  • odpady ulegające biodegradacji.

Dla poszczególnych rodzajów odpadów zbieranych selektywnie należy zastosować pojemniki lub worki w odpowiednich kolorach:

  • niebieskim – z przeznaczeniem na papier, oznaczone napisem „PAPIER”,
  • zielonym – z przeznaczeniem na szkło białe i kolorowe, oznaczone napisem „SZKŁO”,
  • żółtym – z przeznaczeniem na metale i tworzywa sztuczne, oznaczone napisem „METALE I TWORZYWA SZTUCZNE”,
  • brązowym – z przeznaczeniem na odpady biodegradowalne, oznaczone napisem „BIO”.

Do zbierania niesegregowanych zmieszanych odpadów komunalnych, czyli pozostałości po selektywnie wysortowanych odpadach, należy zastosować pojemniki koloru szarego lub zielonego, oznaczone napisem „ZMIESZANE”.

Należy pamiętać, że właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez (art. 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach):

  • wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów, chyba że na mocy uchwały rady gminy, o której mowa w art. 6r ust. 3, obowiązki te w całości lub w części przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
  • zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz sposobem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1;
  • pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi.

Nadzór nad realizacją obowiązków sprawuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
W przypadku stwierdzenia niewykonania obowiązków, wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje decyzję nakazującą wykonanie obowiązku. Wykonywanie decyzji, podlega egzekucji w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760).

W dniu 28 kwietnia 2023 roku Rada Gminy Firlej podjęła Uchwałę Nr LVII/279/2023 w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Firlej (Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego z 2023 r., poz. 3282), zgodnie, z którą właściciel nieruchomości jest zobowiązany do prowadzenia selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie swojej nieruchomości z podziałem na następujące frakcje:

1) papier – w skład frakcji wchodzą odpady papieru, w tym tektury, odpady opakowaniowe z papieru i odpady opakowaniowe z tektury;

2) szkło – w skład frakcji wchodzą odpady ze szkła, w tym odpady opakowaniowe ze szkła;

3) metale i tworzywa sztuczne – w skład frakcji wchodzą odpady metali, w tym odpady opakowaniowe z metali, odpady z tworzyw sztucznych, w tym odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe;

4) odpady ulegające biodegradacji obejmujące odpady z ogrodów i parków, odpady spożywcze i kuchenne z gospodarstw domowych, gastronomii, zakładów zbiorowego żywienia, jednostek handlu detalicznego;

5) popiół – pozostałości po całkowitym spaleniu wsadu pieców używanych na terenie nieruchomości;

6) przeterminowane leki i chemikalia;

7) odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek,

8) zużyte baterie i akumulatory;

9) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

10) odpady niebezpieczne;

11) odpadów tekstyliów i odzieży;

12) meble i inne odpady wielkogabarytowe;

13) odpady budowlane i rozbiórkowe z gospodarstw domowych;

14) zużyte opony.

Na terenie Gminy Firlej istnieje możliwość kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi.

Kompostowanie bioodpadów stanowiących odpady komunalne prowadzi się w zakupionych lub samodzielnie wykonanych kompostownikach przydomowych. Obowiązujące wymagania dotyczące kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych, przedstawiają się następująco:

1) kompostownik może być otwarty lub zamknięty, wykonany z drewna, stali, betonu, cegieł, siatki lub tworzyw sztucznych,

2) kompostownik musi zapewniać napowietrzanie, odprowadzanie wilgoci i nawilżanie masy kompostowanej,

3) podłoże pod kompostownikiem musi być przepuszczalne, zapewniające swobodny odpływ nadmiaru wody i dostęp do masy kompostowanej mikroorganizmom.

W przypadku właścicieli nieruchomości, którzy posiadają przydomowy kompostownik i gromadzą w nim bioodpady stanowiące odpady komunalne, ustalona jest kwota częściowego zwolnienia. Właściciele nieruchomości, którzy zadeklarowali posiadanie kompostownia przydomowego oraz korzystają z częściowego zwolnienia nie mogą wystawiać w dniu odbioru odpadów komunalnych, bioodpadów, czyli worka brązowego – z przeznaczeniem na odpady biodegradowalne, oznaczonego napisem „BIO”.

W zaplanowanym dniu zgodnie z harmonogramem odbioru odpadów komunalnych pracownicy urzędu oraz firmy odbierającej odpady komunalne, będą kontrolować poprawność segregacji odpadów oraz zgodność danych zawartych w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, m.in. posiadanie przydomowego kompostownia i gromadzenie w nim bioodpadów.

Gminy są obowiązane osiągnąć poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w wysokości co najmniej:

  • 45% wagowo – za rok 2024,
  • 55% wagowo – za rok 2025.

Poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych oblicza się jako stosunek masy odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi do masy wytworzonych odpadów komunalnych. Przy obliczaniu poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych nie uwzględnia się innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne – art. 3b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany do sporządzania rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi. Sprawozdanie jest przekazywane marszałkowi województwa i wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska w terminie do 31 marca roku następującego po roku, którego dotyczy. Sprawozdanie jest przekazywane marszałkowi województwa oraz wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.

Gmina, która nie osiąga wymaganego poziomu podlega karze pieniężnej obliczonej odrębnie dla poziomu:

  • przygotowania odpadów komunalnych do ponownego użycia i recyklingu,
  • ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,
  • składowania.

Segregacja odpadów pełni kluczową funkcję w ochronie środowiska. Jest to istotny element recyklingu. Daje możliwość przetworzenia odpadów na nowe produkty, co pozwala ograniczyć ilość śmieci trafiających na składowiska. W interesie właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Firlej jest dbałość o segregację odpadów komunalnych.

Zasady segregacji odpadów komunalnych:

  • Opróżniamy opakowania z resztek zawartości.
  • Odrywamy wieczka od pojemników, odkręcamy zakrętki od słoików.
  • Zgniatamy puszki, butelki plastikowe i inne możliwe odpady.
  • Nie wrzucamy resztek produktów pochodzenia zwierzęcego do BIO, tylko resztki roślinne.
  • Wyrzucamy odpady BIO luzem.
  • Segregujemy tylko czysty papier, brudny trafia do odpadów zmieszanych.
  • Zużyte chusteczki higieniczne, ręczniki papierowe, jednorazowe maszynki do golenia wrzucamy do odpadów zmieszanych.

Warto zwrócić uwagę, na art. 10 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, który mówi, że:

  • Kto nie wykonuje obowiązków – podlega karze grzywny.
  • Karze podlega także ten, kto nie wykonuje obowiązków określonych w regulaminie.
  • Kto wbrew obowiązkowi nie składa deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – podlega karze grzywny.
  • Kto wbrew złożonej informacji, nie posiada kompostownika przydomowego lub nie kompostuje w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne – podlega karze grzywny.
  • Kto utrudnia lub udaremnia przeprowadzenie kontroli – podlega karze grzywny.